woensdag 29 december 2010

Een bezoek aan de vereniging van BDSM

Je nagels stevig in de rug van je partner zetten tijdens een woeste vrijpartij. Elkaar vastbinden aan bed, blinddoeken, plagen met ijsklontjes. Veel mensen vinden dat spannend. Maar dat heeft niets met SM te maken, toch? Jáwel! Maar mensen die bewust met SM (beter: BDSM) bezig zijn, gaan vaak nog stapje verder. Ze doen rollenspellen waar alles draait om macht en onmacht. En soms ook om pijn. Eng, bizar? Vriendins Lydia ging op onderzoek uit en ontdekte dat dat allemaal best meevalt. Want respect, vertrouwen en vrijwilligheid staan altijd bovenaan.

BDSM prikkelt de fantasie. Dat blijkt wel wanneer ik vrienden en vriendinnen vertel dat ik voor een artikel een bijeenkomst van een SM-vereniging ga bezoeken. Iedereen roept: ‘Wat spannend, mag ik mee?’ Maar ze krabbelen ook weer terug. Toch te griezelig? Alleen loop ik dus door Utrecht, op zoek naar het COC-gebouw. Met dichtgeknoopte jas, want ik zie er wel érg sexy uit voor een regenachtige zondagmiddag. ‘We hebben geen dresscode,’ vertelde coördinator René me aan de telefoon, ‘maar trek maar iets zwarts aan, dan val je minder op.’ Niet opvallen, dat is precies mijn bedoeling, dus heb ik me in een doorschijnend zwart hempje gehuld en mijn hoge leren laarzen uit de kast gehaald. Net echt! Zenuwachtig ben ik niet, daar waren de voorafgaande telefoongesprekken te prettig voor. Wél heel benieuwd. BDSM, door de meeste ‘leken’ simpelweg SM genoemd: iedereen heeft er wel een beeld bij. Leer en lak, zweepjes, handboeien... Maar wat houdt het nu écht in? En zou ik kunnen begrijpen wat er voor sommigen zo leuk aan is?

René en zijn vrouw Beata, beiden coördinator in Utrecht, willen mij van alles over BDSM vertellen. En laten zien. Echt schokkende dingen staan mij niet te wachten, zo is mij beloofd: op deze middag komen mensen met BDSM-gevoelens samen om met elkaar te praten en te spelen, maar het is geen echte kinky party met openlijke seks. Hier werd meteen mijn eerste misverstand uit de weggeruimd: BDSM kán samen gaan met seks maar het hóeft niet. Je kunt ook gewoon ‘het spel’ spelen om het spel.

René blijkt een grote, stoere vent van bijna twee meter, Beata is meer dan veertig cm kleiner. Toch is Beata de meesteres van René. Ze zijn nu drie jaar bij elkaar. Samen ontdekten ze hun voorkeur voor BDSM. Na een jaar thuis experimenteren besloten ze te kijken wat er nog meer ‘te koop’ was op dit gebied en sloten zich aan bij de VSSM (Vereniging Studiegroep Sado-Masochisme).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten